Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

O problemie - Szkolnastrona.pl

Pomoc techniczna

Telefon: 34 377 06 51

Obsługa klienta

Telefon: 34 377 06 50

Wyszukiwarka

Formularz wyszukiwania

O problemie

Komputer, Internet, telefon komórkowy – czyli tak zwane nowe technologie w ostatnich latach zaczęły odgrywać w życiu dzieci i młodzieży niezwykle ważną rolę. Są nieodłącznym elementem ich codziennej aktywności, życia społecznego oraz rozrywki.
Jak pokazują badania EU Kids Online – PL (2010, 2011) przeprowadzone wśród dzieci z 25 państw Europy, obecnie z Internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta w Polsce aż 98 proc. dzieci i młodzieży w wieku 9-16 lat. Większość z nich zagląda do sieci codziennie lub prawie codziennie. 52 proc. łączy się z Internetem wykorzystując własny komputer osobisty, zaś 34 proc. robi to za pomocą telefonu komórkowego. Nieodłącznym elementem życia nastolatków stały się serwisy społecznościowe - w Polsce korzysta z nich 60 proc. użytkowników w wieku 9-16 lat.

Młodzi internauci z krajów UE podejmują wiele różnorodnych aktywności w sieci: dzieci i młodzież w wieku 9-16 lat wykorzystają Internetu do nauki szkolnej (81 proc.), grania w gry (74 proc.), oglądania filmów i klipów video (83 proc.) oraz kontaktowania się za pomocą komunikatorów (61 proc.). Nieco mniej dzieci publikuje i dzieli się zdjęciami (38 proc.) i wiadomościami (31 proc.), używa kamer internetowych (29 proc.), serwisów umożliwiających dzielenie się plikami (17 proc.) oraz prowadzi blogi (10 proc.).
Nowe technologie otwierają przed młodym pokoleniem wiele możliwości, ale jednocześnie – niosą ze sobą nowe problemy i zagrożenia. Zagrożeniem najczęściej wymienianym w Polsce jest kontaktowanie się w sieci z nieznajomymi (25 proc.). Na drugim miejscu znalazła się ekspozycja dzieci w Internecie na treści potencjalnie szkodliwe lub otrzymanie materiałów o treści, która może zagrażać rozwojowi społecznemu dzieci (np. nienawiść, samobójstwo, samouszkodzenia, anoreksja, narkotyki). Takie treści w Internecie widziało 24 proc. polskich dzieci. 17 proc. dzieci w Polsce otrzymało wiadomości z podtekstem seksualnym. Taki sam odsetek stanowiły dzieci, które widziały w Internecie materiały jednoznacznie związane z seksem.

Należy pamiętać, że polskie dzieci częściej korzystają z Internetu poza możliwościami kontroli rodzicielskiej – 52 proc. łączy się z Internetem z komputera osobistego, który dziecko ma tylko do własnej dyspozycji. Ponadto jak się okazuje, rodzice nie zawsze mają świadomość internetowych zagrożeń, na które narażone są ich dzieci. W przypadku dzieci, które doświadczyły wcześniej wymienionych zagrożeń, ich rodzice często nie zdają sobie z tego sprawy. 58 proc. polskich rodziców uważa, że ich dzieci nie widziały w sieci treści związanych z seksem, zaś 52 proc. rodziców uważa, że nie otrzymały wiadomości związanych z seksem. 54 proc. rodziców nie wie, że ich dzieci spotkały się osobiście z osobą poznaną online.

Ponadto świadomość rodziców dotycząca problemu nękania ich dzieci przez rówieśników jest bardzo niska. 63 proc. polskich rodziców myśli, że ich pociechy nigdy nie otrzymały żadnych złośliwych lub przykrych wiadomości od rówieśników przez Internet, podczas gdy ich dzieci niestety tego doświadczyły. Co trzeci rodzic nigdy nie tłumaczył dziecku, jakie są zasady bezpiecznego surfowania i nie potrafi mu pomóc w przypadku trudności ze znalezieniem poszukiwanej informacji w Internecie, a prawie połowa nigdy nie dała wskazówki dziecku co zrobić, gdy coś je przestraszy czy zaniepokoi online. Aż 58 proc. dzieci nie pamiętało, żeby kiedykolwiek korzystali z Internetu wspólnie z rodzicami.