Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zjawiska - Szkolnastrona.pl

Pomoc techniczna

Telefon: 34 377 06 51

Obsługa klienta

Telefon: 34 377 06 50

Wyszukiwarka

Formularz wyszukiwania

Zjawiska

Lista niebezpieczeństw jest długa i zmienia się wraz z postępem nowych technologii. Dlatego bardzo istotne jest, aby podnosić świadomość rodziców na ten temat, mówić o nowych niepokojących zjawiskach, a także informować, jak najskuteczniej postępować w przypadku wirtualnych zagrożeń.

Rodzaje internetowych zagrożeń to m.in.

  • kontakt z nielegalnymi lub szkodliwymi treściami (np. materiały przedstawiające seksualne wykorzystanie dzieci, rasizm, ksenofobia),
  • uwodzenie za pośrednictwem Internetu (grooming),
  • nękanie za pośrednictwem sieci (cyberprzemoc),
  • przesyłanie swoich nagich lub półnagich zdjęć (sexting),
  • kradzież lub nieświadome udostępnianie informacji (np. numerów kart, adresów, haseł itp.).

Netykieta

Korzystając z Internetu należy pamiętać o netykiecie. To internetowy zbiór zasad kulturalnego zachowania obowiązujący w sieci każdego. Zasady te zostały wypracowane przez społeczność internetową, aby uświadomić, nauczyć oraz zwrócić uwagę  na pewne sytuacje i zachowania, których przestrzeganie sprawi, że sieć będzie miejscem, gdzie panuje wzajemny szacunek wśród jej użytkowników. Netykieta, podobnie jak powszechnie obowiązujące zasady przyzwoitego zachowania, nie jest skodyfikowana. Nikt też nie zajmuje się systematycznym karaniem osób, które jej nie przestrzegają. Jednak łamanie zasad netykiety może się wiązać z przykrymi konsekwencjami, takimi jak np. ośmieszenie się, wykluczenie z danej grupy czy społeczności internetowej, czy odcięcie od określonej usługi przez jej administratora.

W Internecie nikt nie jest anonimowy. Każdy komputer ma swój unikatowy adres IP. Każdy dostawca łącza internetowego prowadzi statystyki co, kiedy i z jakiego komputera było wysyłane lub pobierane. Wielu internautów jednak zapomina o tym, co skutkuje tym, że w sieci pozwalają sobie na większą swobodę oraz łamanie zasad kultury. W efekcie sieć staje się miejscem, gdzie możemy spotkać agresję, brak szacunku dla innych, czy zwykłe zaniedbanie poprawnej pisowni. Dlatego warto poznać ogólne zasady kultury, które powinny obowiązywać każdego internautę. Naucz również swoich wychowanków zasad netykiety!

Prywatność

Podczas korzystania z Internetu należy pamiętać o własnym bezpieczeństwie. Dbać o swoją prywatność, a przede wszystkim o informacje, jakie zamieszczamy o sobie – imię, nazwisko, wiek, adres, nazwa szkoły, formy spędzania wolnego czasu, zdjęcia. Publikując dane o sobie należy trzymać się prostej zasady - umieszczać tylko takie informacje, które powiedziałoby się nieznajomemu na ulicy. Należy pamiętać o tym, że raz zamieszczona w Internecie informacja pozostaje w nim na zawsze i każdy może mieć dostęp do danych, które udostępniliśmy również za kilka, kilkanaście lat. Zwracajmy również uwagę na to, jakie informacje zamieszczają o nas inni, np. poprzez sprawdzanie, jakie dane o nas pokaże wyszukiwarka internetowa. Szanujmy także prywatność innych - kiedy coś publikujemy o innej osobie czy dodajemy jej zdjęcie, zapytajmy ją o pozwolenie. Zwróć uwagę, czy Twój uczeń dobrze strzeże swojej prywatności!

Niebezpieczne kontakty

Komunikacja internetowa niesie ze sobą wiele zalet, np. szybkość, dostępność i bezpośredniość kontaktów, ale stwarza także pewne zagrożenia. Kontakty z nieznajomymi mogą być szczególnie groźne, jeżeli prowadzą do spotkania w rzeczywistości. Uwiedzenie przez osobę dorosłą, nazywane groomingiem – to tylko jedno z niebezpieczeństw. Dlatego w kontaktach zawieranych przez Internet należy stosować zasadę ograniczonego zaufania. Nigdy nie wiadomo, czy osoba, z którą kontaktujemy się przez komunikator jest tym, za kogo naprawdę się podaje. Kontakty nawiązywane przez Internet mogą skutkować również wyłudzaniem loginów i haseł do serwisów internetowych, danych bankowych lub pieniędzy. Mogą propagować przystąpienie do sekty lub innej niebezpiecznej grupy, a także zachęcać do ryzykownych zachowań. Uczul swoich uczniów, by byli ostrożni w zawieraniu internetowych znajomości. Powiedz, że jeśli ktoś lub coś ich zaniepokoi, niech Ci o tym powiedzą.

Cyberprzemoc

Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem nowych technologii. Do takich działań zalicza się m.in. wyzywanie, straszenie, poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub filmów bez jego zgody, ich publikowanie i rozsyłanie lub podszywanie się pod kogoś w sieci.
Akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, potrafią jednak wyrządzać bardzo dużą krzywdę. Nawet pozornie niewinne ignorowanie wśród rówieśników konkretnego profilu społecznościowego czy wpisów, może okazać się dla młodych ludzi bardzo bolesnym doświadczeniem.
Charakterystyczną cechą cyberprzemocy, wyróżniającą ją od przemocy tradycyjnej, jest jej ciągłość trwania. Zarówno po lekcjach, w domu, przez całą dobę dziecko wchodząc do sieci doświadcza negatywnych emocji, lęku, czy obraźliwych komentarzy.
Cyberprzemoc to nie tylko ofiary, ale również sprawcy,  którymi bardzo często są właśnie młodzi internauci. Niezwykle ważne jest więc świadomość możliwych konsekwencji - również prawnych - takich działań oraz podkreślanie wagi poszanowania nie tylko własnej, ale i cudzej prywatności. Rozmawiaj ze swoimi uczniami o ich znajomych, relacjach między nimi, sympatiach i antypatiach. Dzięki temu łatwiej Ci będzie wyłapać moment, gdyby zaczęli doświadczać jakiejś formy cyberprzemocy.

Niebezpieczne treści

Niebezpieczne i szkodliwe treści dostępne w Internecie to zarówno te związane z prezentowaniem agresji (np. wulgaryzmy, mowa nienawiści, treści nawołujące do samookaleczeń, informacje związane z podżeganiem do nienawiści i nietolerancji ze względu na wygląd, pochodzenie, światopogląd), nieobiektywna interpretacja faktów historycznych, zjawisk socjologicznych lub treści brutalnych. Ich szkodliwość to zatem także wprowadzanie w błąd oraz prezentowanie nieprawdziwego obrazu rzeczywistości.
Treści nieodpowiednie bardzo często są atrakcyjne i poszukiwane przez młodego odbiorcę – różnego rodzaju wyniszczające diety, zachęcanie do stosowania substancji zwiększających masę mięśniową, zaproszenie do wstąpienia do sekt. W Internecie znajduje się także wiele stron przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych (serwisy pornograficzne).
Aby uniknąć przypadkowego natrafienia na szkodliwe treści, nie należy klikać na linki, które mogą odnosić do tego typu stron, jak również korzystać z zaufanych serwisów. Niezwykle ważną rzeczą jest umiejętna selekcja wyników, które przedstawia nam wyszukiwarka. Dlatego tak ważne jest, byś towarzyszył uczniom zwłaszcza na początku ich przygody z Internetem. Rozmawiaj także z uczniami o ich zainteresowaniach i ważnych dla nich sprawach.

Sexting

To niebezpieczne zjawisko przesyłania treści o charakterze erotycznym, głównie swoich nagich lub półnagich zdjęć, za pomocą Internetu i telefonu komórkowego, popularne szczególnie wśród nastolatków. Przyczyną zainteresowania młodych ludzi sextingiem jest przede wszystkim chęć rozrywki, początki fascynacji seksem, zainteresowanie płcią przeciwną, brak doświadczenia, ciekawość czy nieśmiałość. Konsekwencje tego zjawiska mogą być bardzo poważne. Niejednokrotnie wysłanie znajomemu czy przyjacielowi zdjęcie było przez niego wykorzystywane i trafiało do publicznego obiegu w celu żartu, ośmieszenia czy zemsty po tym jak osoba, która udostępniła zdjęcie zerwała ze swoją dziewczyną czy chłopakiem. Uświadom uczniom, jakie mogą być skutki sextingu.